Vi kommer här att visa steg-för-steg hur man enkelt kan snygga till en sliten bilklädsel i läder. Alla produkter som används går att köpa i vår webshop.
Så här ser bilklädseln ut innan vi börjar. En ganska typisk ljusgrå och sliten läderklädsel, med bortsliten färg och krackeleringar på ryggstöd cch sittdyna vid insteget på förarstolen…
Steg 1: Rengöring. Börja med en ordentlig rengöring av lädret. En bilstol är så gott som alltid smutsig, vilket är extra tydligt om den är ljus. På en mörk klädsel syns det kanske inte, men vid en rengöring kommer man att märka att trasan man använder för att torka av rengöringsmedlet snabbt blir smutsig. En bilstol tar åt sig smuts från kläder, hud och luftföroreningar, men kan också innehålla gammalt fett och vax från olika behandligar, samt silikon från allehanda produkter som används till att snygga till instrument- och dörrpaneler. Detta måste avlägsnas då smuts, fett och silikon gör att de produkter vi kommer att använda inte fäster på bilens läderklädsel.
Först gör vi en ordentlig rengöring av lädret med Ultra Clean läderrengöring. Spraya rikligt med Ultra Clean på hela stolen, och låt därefter rengöringsmedlet verka ett par minuter så att det kan lösa upp smutsen. Använd därefter en Rengöringsborste för att försiktigt skura ytan. Med borsten kommer man ner i lädrets ådringar och veck och får bort smutsen även därifrån. Torka av med en torr och ren trasa. Upprepa vid behov tills klädseln är ren.
Steg 2: Preparering. En bilklädsel har oftast täckfärgat/pigmenterat läder. Det innebär att färgen ligger ovanpå lädrets yta, och färgen är förseglad med en ytfinish som gör att ytan blir slitstark. I detta steg avlägsnas klädselns gamla ytfinish med Leather Prep. Det går att färga lädret utan att avlägsna denna, men genom att göra det får man en mjuklare och skönare yta. Om du har krackeleringar i lädret är det oftast ytfinishen som krackelerat, och genom att avlägsna den så försvinner också krackeleringarna, vilket leder till att man får en jämnt och fin yta. Vi kommer senare att ersätta den gamla finishen genom att lägga på ny ytfinish ovanpå den nya färgen. .
Tag en Scotchbrite slipduk och vik runt lite bomull, häll Leather Prep i bomullen. Tryck försiktigt på slipduken, så att det kommer lagom mängd prep för att fukta lädret. Slipa försiktigt med cirkelrunda rörelser, torka av med en trasa. Var extra noggrann i veck och där det finns krackeleringar. Djupare sprickor i lädret går dock inte bort med Prep, dessa fyller vi med läderspackel (se nedan). När du börjar få färg på Scotchbriten, då har du kommit igenom finishen, avsluta på det stället och gå vidare och gör likadant på hela ytan som ska färgas in.
När du använt Leather Prep blir lädret matt och flammigt, det är helt normalt och inget att bli orolig för. När du har avlägnsat finishen på hela ytan så torkar du av med Alcohol Cleaner. Den avlägsnar färgrester som lossnar med Prep, samt olja, fett, vax och silikon som inte löses upp vid rengöringen med Ultra Clean. Alcohol Cleaner är med andra ord mycket viktig för slutresultatet, utan rengöring med alkohol finns en stor risk att färgen kommer att lossna, då den inte fäster bra på olja, fett och silikon.
Steg 3: Avtorkning. Torka av med Alcohol Cleaner. Med Alcohol Cleaner får man bort färgrester från prepareringen ovan, samt gammalt fett, vax, silikon, mm, som sitter på lädret från hud, kläder och tidigare behandligar. Detta är ett viktigt moment, då läderspackel, Binder och läderfärg inte fäster på detta. Tag Alcohol Cleaner på en torr trasa och torka av alla ytor som ska färgas in.
Steg 4: Fixa skador. Fyll repor och sprickor med läderspackel. När man avlägsnat krackeleringar med Prep ovan och det fortfarande finns sprickor och revor som behöver fyllas kan man göra det med ett läderspackel, Heavy Filler, alt. Flexifil. Heavy Filler används om sprickorna inte är så djupa, medan Flexifil fungerar bättre om reporna är djupa, och det kanske till och med finns små hål som behöver fyllas igen
Om reporna är riktigt små, eller lädret bara är mycket slitet, kan man använda sig av Leather Binder läderförstärkare. Det drar ihop lädrets fibrer och förstärker gammalt torrt och poröst läder, samt lägger sig som en yta ovanpå lädret. Lägger man många lager så fylls mindre repor igen. Det går att slipa försiktigt med ett fint slippapper på både läderspackel och Binder. Läderspacklen är vattenbaserade, vilket innebär att de sjunker ihop när de torkar. När de torkat, lägg på ytterligare lager tills sprickan är fylld. Låt torka ordentligt mellan varje lager. Det går att snabba upp torkprocessen med en hårfön.
Man kan också använda en kombination av läderspackel och Binder. Börja då med att lägga på några lager av Binder med en svamp. Låt torka mellan varje lager. Fyll därefter i sprickor med läderspackel. Avsluta med att lägga på ytterligare ett par lager Binder ovanpå de ställen du lagt läderspackel. På så sätt fås en jämn och slät yta.
Steg 5: Infärgning. Färga bilklädseln med läderfärg, Leather Colourant. För att få rätt nyans kan man antingen blanda själv, välja någon av de färdiga nyanser som finns, eller skicka in ett färgprov till oss, en liten flik av klädseln som vi kan använda till att matcha fram rätt nyans. Innan ni lägger på färg, tänk på att maskera och täcka in runt om så att ni inte får färg på andra ställen än där ni vill ha den. Extra viktigt om ni använder spruta/airbrush. Handskar är också vettigt att ha på sig, läderfärgen är kladdig och designad för att tränga in i porer, får ni färg på händerna så tvätta av den innan den torkar.
Färgen kan läggas på med svamp, spruta, eller en kombination av båda. Ska man endast använda svamp så lägger man på så många lager att det täcker skadorna ordentligt och det ser jämnt och fint ut. Tänk på att läderfärgen måste torka ordentligt mellan varje lager, annars finns risk att den lossnar från lädret eller det underliggande lagret när man lägger på nästa lager. Om man lagt på många lager färg och det inte verkar täcka, så är det oftast detta som hänt.
Det finns ingen regel för hur många lager man måste lägga på, är man nöjd efter ett lager så räcker det, men ibland kanske man måste lägga på tre lager för att det ska täcka ordentligt. Läderfärgen är elastisk och spricker inte, oavsett hur många lager man lägger på. Det enda som händer om man lägger på många lager är att mönsterdjupet i klädseln minskar (läggs det på riktigt många lager får man till slut en slät yta).
Om man har tillgång till en färgspruta eller airbrush så bör man ändå lägga på det första lagret av läderfärg med en svamp, detta för att komma ner ordentligt i mönster, veck och andra ställen där det är lätt att missa med en spruta. Därefter sprayas ett eller två lager av färg, låt torka mellan varje lager. Om ni använder er av en airbrush, tänk på att läderfärgen är ganska tjock och det behövs en airbrush med ett munstycke som klarar av tjock färg. Spraya först från en sida till den andra, därefter uppåt/nedåt, för att avsluta med att spraya diagonalt, på så sätt får man ett jämnt lager av läderfärg på bilklädseln.
Steg 6: Försegling. Försegla läderfärgen med att lägga på läderfinish ovanpå färgen. Läderfinishen skyddar färgen, gör ytan slitstark, samt bestämmer vilken glans man vill ha på ytan; matt, halvmatt, satin eller blank. Finishen läggs på på samma sätt som läderfärgen, med svamp eller spruta/airbrush. Finishen är ganska tunn, så tänk på att vara försiktig så att den inte rinner.
Vill man ha extra slitstyrka i finishen kan man tillföra några droppar härdare, Cross Linker X, i finishen. Detta rekommenderas speciellt om man har en cabriolet, då klädseln även utsätts för väder och vind, men också på speciellt utsatta ställen, som på förarstolens insteg som visas i detta exempel. Med härdare i finishen får man en yta som blir otroligt slitstark och håller länge.
När man lagt på finish så att man är nöjd, 2-3 lager brukar bli bra, så är infärgningen bilstolen färdig. Låt torka några timmar innan du sätter dig i den. Extra viktigt om du haft härdare i ytfinishen, då förlängs torktiden. Helt genomhärdad är den inte förrän efter tre dygn.
Så här blev resultatet efter infärgningen av förarstolen. Bilen, en Volvo C70 Cabriolet, fick ett lyft, ägaren blev mycket nöjd.